Tuesday 8 January 2013

Petua Hilangkan Jerawat

Petua Hilangkan Jerawat
Petua Hilangkan Jerawat

Petua Hilangkan Jerawat

Terdapat banyak petua yang anda boleh gunakan untuk menghilangkan jerawatdi muka anda. Kebanyakan petua tradisional ini sangatlah berkesan buat anda yang menghadapai masalah jerawat yang banyak.
1. Asam Gelugur
Rendamkan asam gelugur semalaman. Tumbuk pucuk jambu batu dan kemudian campurkan ia dengan air rendaman tadi. Sapu air tersebut di muka anda yang ada jerawat dan biarkan selama beberapa minit. Pastikan anda lalukan ia sebanyak dua kali seminggu bagi menampakkan kesan yang ketara.
2. Pucuk Jambu Batu
Hancurkan beberapa pucuk jambu batu dan campurkan ia dengan bedak sejuk yang sudah dicairkan. Kemudian sapu pada bahagian yang ada jerawat. Dinasihatkan anda amalkan ia setiap hari.
3. Beras
Ambil segenggam beras dan giling ia bersama daun inai sehingga lumat. Jadikan adunan dalam bentuk bulat dan jemur sehingga kering. Apabila sidah kering, titiskan beberapa titis air limau nipis dan sapukan pada muka yang ada jerawat menggunakan belahan kentang.
4. Pucuk Pokok Tanjung                                                                                                                 Gosok beberapa helai pucuk daun tanjung pada telapak tangan dan buat ia menjadi lumat. Kemudian gosokkan ia di permukaan muka yang ada jerawat dan biar beberapa minit. Bersihkan ia dengan dengan air bersih. Amalkan petua ini setiap hari.
5. Susu Tepung
Campurkan susu tepung dengan air bersih dan tepekkan pada bahagian yang ada jerawat setiap malamdan apabial sudah kering, sapukan ia dengan air suam. Amalkan setiap malam sebelum tidur.
6. Kayu Manis
Campurkan serbuk kayu manis dengan bedak sejuk dengan sedikit air. Sapukan campuran tadi di permukaan muka yang ada jerawat sebelum tidur. Biar beberapa jam dan bersihkan dengan air suam. Lakukan setiap malam sebelum tidur.

2 comments:

  1. muka saya jrg berjerawat,kdg2 je masa tgh stress kt ofce,muncullah sebiji ^^

    sllu guna tips yg ke-6 tu.wah kalau guna tips no 5 tu dh mcm berlulur susu mesti best he3...blhlah sy suggest kt ofcemate..tqvm utk entri ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pn ambil petua ni drp internet jugk utk prkongsian bersama.. ;)

      Delete