Thursday 23 January 2014

Beberapa Bandar Dan Daerah Alami Cuaca Sejuk

 PETALING JAYA: Banyak bandar dan daerah di Malaysia mengalami cuaca sejuk ekoran angin sejuk monsun Timur Laut.
Bandar-bandar seperti Subang Jaya, Kota Kinabalu, Sandakan, Kota Bharu, Kuantan dan Petaling Jaya mengalami suhu di bawah 25°C, menyamai Cameron Highlands dan Genting Highlands.
Suhu minimum dicatatkan sejak Tahun Baru dan ia dijangka berterusan untuk beberapa minggu akan datang.
Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) melaporkan pada hari Khamis bahawa dari 1 hingga 22 Januari, suhu yang paling rendah dicatatkan di Kuantan iaitu 21.0°C, Kota Kinabalu 22.1°C, Petaling Jaya 23.6°C, Kota Bharu 23°C, Kuching 22.0°C manakala daerah di utara seperti Alor Setar, Kedah dan Chuping, Perlis masing-masing mencatatkan suhu 22.4°C dan 23.3°C.
"Berdasarkan maklumat kami, dalam semua bulan, Januari akan sentiasa mencatatkan suhu yang paling rendah setiap tahun."
Menurut JMM, penurunan suhu adalah disebabkan oleh angin sejuk dari monsun Timur Laut dan ini bukan kali pertama fenomena ini telah berlaku.
"Suhu turun naik dari semasa ke semasa dan semasa monsun Timur Laut, rekod minimum seperti itu adalah biasa dan telah berlaku banyak kali sepanjang musim ini."
"Suhu dingin biasanya direkodkan di Pantai Timur dan kawasan utara Semenanjung Malaysia kerana angin monsun Timur Laut yang cukup kuat.
"Angin bertiup dari Tanah Besar China, yang sedang mengalami salji sekarang.
"Selain itu, cuaca yang baik dan tidak mendung di Malaysia minggu ini telah membantu mengurangkan suhu di awal pagi dan waktu malam.
"Atmosfera tanpa awan adalah sama dengan keadaan di mana tidak ada selimut untuk membuatkan kita berasa panas. Selimut adalah awan dan badan kita adalah bumi," kata JMM.
JMM juga menafikan khabar angin bahawa salji turun di Indonesia kerana adalah mustahil untuk sebuah negara tropika mengalami fenomena itu.
Sumber : mStar Online

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete