Sunday 20 January 2013

Bahana naik kenderaan curi

BEBERAPA anggota polis memeriksa kereta Proton Waja yang dinaiki seorang penjenayah dan teman wanitanya di Taman Sejati, Klang kelmarin.


KLANG – Tindakan seorang lelaki dan teman wanitanya yang menaiki sebuah kereta Proton Waja melarikan diri daripada polis mengundang padah apabila wanita itu maut terkena tembakan di Taman Sejati di sini kelmarin. Wanita berusia 22 tahun itu meninggal dunia selepas cedera di badan akibat terkena satu das tembakan. Dalam kejadian pukul 7.35 malam itu, polis terpaksa mengejar kereta yang dipandu lelaki berusia 31 tahun berkenaan sejauh kira-kira 10 kilometer selepas terserempak dengan kenderaan yang didicuri itu di Jalan Batu Tiga Lama di sini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd. Adnan Abdullah berkata, polis cuba menahan kereta tersebut namun pemandunya enggan memberi kerjasama dan bertindak melarikan diri. “Kereta suspek kemudian melanggar beberapa buah kereta lain sebelum berhenti di kawasan Taman Menara. “Apabila seorang anggota polis cuba mendekati kenderaan itu, suspek mengundurkan kereta secara tiba-tiba dan hampir merempuh anggota polis yang terpaksa melepaskan satu das tembakan amaran,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini semalam.
Mohd. Adnan berkata, bagaimanapun suspek terus memecut kenderaannya ke Taman Sejati dan berhenti di hadapan sebuah rumah di kawasan itu. “Anggota polis sekali lagi keluar untuk menahan suspek, malangnya dia bertindak agresif dan cuba melanggarnya. Polis terpaksa melepaskan beberapa das tembakan ke arah kereta menyebabkan lelaki itu menyerah diri,” katanya yang memberitahu suspek tidak cedera. Hasil pemeriksaan lanjut, polis menemui seorang wanita yang cedera parah di dalam kereta yang menggunakan nombor plat palsu tersebut.


Selain itu, polis turut menemui sebilah parang dan sepaket serbuk putih disyaki dadah di dalam Proton Waja itu yang dilaporkan hilang di Klang pada 15 Januari lalu. Mohd. Adnan menambah, semakan mendapati suspek lelaki yang alamat terakhirnya di Taman Sentosa di sini memiliki enam rekod jenayah berkaitan pecah rumah, samun, melarikan orang dan dua kes kesalahan dadah. Teman wanitanya itu pula tidak memiliki sebarang rekod jenayah. Difahamkan, ekoran kejadian itu, polis telah merampas senjata yang digunakan oleh suspek lelaki terlibat bagi membantu siasatan.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di sini untuk bedah siasat manakala suspek lelaki ditahan mengikut Seksyen 337 Kanun Keseksaan dan Seksyen 379 (A) kanun sama selain kesalahan dadah.“Anggota polis sekali lagi keluar untuk menahan suspek, malangnya dia bertindak agresif dan cuba melanggarnya. Polis terpaksa melepaskan beberapa das tembakan ke arah kereta menyebabkan lelaki itu menyerah diri,” katanya yang memberitahu suspek tidak cedera.
Hasil pemeriksaan lanjut, polis menemui seorang wanita yang cedera parah di dalam kereta yang menggunakan nombor plat palsu tersebut. Selain itu, polis turut menemui sebilah parang dan sepaket serbuk putih disyaki dadah di dalam Proton Waja itu yang dilaporkan hilang di Klang pada 15 Januari lalu. Mohd. Adnan menambah, semakan mendapati suspek lelaki yang alamat terakhirnya di Taman Sentosa di sini memiliki enam rekod jenayah berkaitan pecah rumah, samun, melarikan orang dan dua kes kesalahan dadah.
Teman wanitanya itu pula tidak memiliki sebarang rekod jenayah. Difahamkan, ekoran kejadian itu, polis telah merampas senjata yang digunakan oleh suspek lelaki terlibat bagi membantu siasatan. Mayat mangsa dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di sini untuk bedah siasat manakala suspek lelaki ditahan mengikut Seksyen 337 Kanun Keseksaan dan Seksyen 379 (A) kanun sama selain kesalahan dadah.
Sumber : Kosmo

No comments:

Post a Comment