William Yau Zhen Zhong
William Yau Zhen Zhong
Yahaya
Yahaya ketika sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Subang Jaya, petang tadi.
SUBANG JAYA – Polis sahkan mayat kanak-kanak ditemui di jeti Kampung Sungai Sireh Pelabuhan Klang malam tadi adalah William Yau, 6,  yang dilaporkan hilang di Putra Heights minggu lalu.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, ia berdasarkan pengecaman dibuat kedua ibu bapa mangsa, Goh Ying Ying dan Yau Kok Kang di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) pagi tadi.

Bagaimanapun, menurutnya pihak polis masih menunggu ujian DNA, yang dijangka diperoleh dalam tiga hari lagi untuk pengesahan lanjut.

Yahaya berkata, ibu bapa William sahkan seluar pendek, seluar dalam, parut di dahi serta di bahagian belakang kepala mayat mirip anak mereka.

Jelas Yahaya, pegawai perubatan tidak dapat menentukan sebab-sebab kematian kerana mayat reput dan percaya ia sudah meninggal sejak seminggu lalu.

Katanya, sampel tulang dan rambut diambil untuk ujian DNA mangsa kerana organ dalaman lain sudah reput.

Tiada kecederaan luar di tubuh mayat itu. Cuma bekas gigitan binatang yang menjamah mayat ketika berada di air.

“Polis yakin 75 peratus mayat ditemui adalah kanak-kanak yang hilang itu, apapun tunggu laporan ujian DNA sama ada wujud pertalian antara mayat ditemui dengan William. Kalau benar mangsa adalah mayat yang ditemui, kita akan hentikan pencarian dan tumpukan kepada sebab-sebab kematian pula,” katanya.

Yahaya berkata, setakat ini pihaknya mengklasifikasikan kes sebagai mati mengejut.

Sehingga kini katanya, belum ada suspek atau maklumat konkrit untuk kaitkan kes itu dengan sesiapa.

Abang William yang berusia tujuh tahun akan dipanggil untuk diambil keterangan semula.

Polis katanya, akan melakukan siasatan dari setiap sudut.

“Tiada parit monsoon besar di lokasi William dilaporkan hilang, kalau ada pun sungai terletak tiga kilometer dari Putra Heights. Tempat mayat kanak-kanak ditemui semalam pula terletak  kira-kira 30 kilometer dari tempat William dilaporkan hilang,” katanya.
Sumber : Sinar Harian