KS Bawani
KS Bawani
SHAH ALAM - Pelajar jurusan undang-undang, Universiti Utara Malaysia (UUM), KS Bawani terkejut dan tidak menyangka video kontroversi yang  melibatkan dirinya dan Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia (SW1M) Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin, kini menjadi perbualan hangat di internet.

Bawani mendakwa, forum itu pada asalnya bertajuk 'Seiringkah Mahasiswa dan Siswi dengan Politik', namun ditukar kepada tajuk 'Wanita dan Politik' pada hari berkenaan.

Menurutnya, soalan yang diajukan kepada pihak penganjur itu diberikan setelah program tersebut hampir selesai kerana sesi soal jawab hanya mengambil dua soalan sahaja.

"Sepatutnya penganjur bagi peluang kepada pelajar untuk beri pandangan dan bukannya tutup sesi soal jawab setelah ambil soalan daripada dua pelajar sahaja.

"Dalam dewan itu ada lebih 2,300 pelajar, mengapa hanya dua soalan sahaja yang diambil," katanya.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai klip video 24 minit yang menunjukkan pertikaman lidah antara dia dengan Sharifah Zohra Jabeen yang disiarkan di laman Youtube.

Difahamkan, klip video terbaru ini dibuat atas inisiatif Dewan Pemuda Pas Perak yang datang ke rumah Bawani untuk mendapatkan penjelasan.

Bawani berkata, antara perkara yang menjadi persoalan dalam program itu adalah pengisiannya yang khusus mengkritik perhimpunan jalanan termasuk Bersih 3.0 dan Himpunan Bantah PTPTN di Dataran Merdeka.

"Selepas program itu berakhir, saya mendapat tahu program yang sama pernah dibuat di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Oktober tahun lalu dan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada November tahun lalu," katanya.

Katanya, video yang diambil bulan lalu itu hanya memaparkan bahagian soalan dan jawapan daripada Sharifah.

"Jika boleh lihat bahagian satu dan dua video itu, pastinya anda akan lihat keseluruhan program itu bertujuan untuk 'membasuh pemikiran pelajar'," katanya.

Klip selama 24 minit itu memaparkan Sharifah sebagai ahli panel forum menegur Bawani, yang bangun bercakap dalam forum terbabit.

Dalam forum tersebut, barisan ahli panel terdiri daripada Sharifah Zohra Jabeen, Peter Yap, Gulam Muszaffar Gulam Mustakim dan Mazli Mutazam.
Sumber : Sinar Harian