Thursday 31 January 2013

Pasangan dera anak saudara hingga koma dan cacat



NASIR dan Zarinah dibawa ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya semalam atas tuduhan mendera anak saudaranya.



PETALING JAYA - Tindakan tidak berhati perut sepasang suami isteri yang mendera anak saudara mereka sehingga koma dan cacat dibalas dengan mereka dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Majistret di sini semalam.
Majistret K. B. Elena Hong Tze Lan menjatuhkan hukuman itu ke atas pemandu lori, Mohd. Nasir Abd. Majid, 37, dan isterinya, Zarinah Ab. Hadhy, 31, seorang suri rumah setelah pasangan itu mengaku salah melakukan kesalahan tersebut di sebuah apartmen di Damansara Damai antara 14 Oktober hingga 27 Oktober pada 2012.
Hukuman penjara itu diarah bermula dari tarikh tangkapan pada 18 Disember 2012.
Nasir dan Zarinah yang diamanahkan sebagai penjaga kepada kanak-kanak perempuan berusia dua tahun sembilan bulan ketika itu didakwa atas pertuduhan melakukan penderaan fizikal sehingga menyebabkan kecederaan.
Suami isteri yang tidak diwakili peguam didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda RM20,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.
Elena dalam penghakimannya menjelaskan, perbuatan kedua-dua tertuduh tersebut amat kejam lebih-lebih lagi tertuduh wanita merupakan kakak kepada ibu kanak-kanak mangsa dera itu.
Sumber : Kosmo

No comments:

Post a Comment