Monday 28 January 2013

Rempit : ‘Dia bukan awek saya’

 
“Dia bukan awek (teman wanita) saya...baru jumpa dia tadi. Saya ambil dia di tepi jalan,” kata seorang remaja berusia 19 tahun yang cuba lepas tangan selepas ditahan anggota Unit Khas Trafik Bukit Aman, awal pagi semalam.
Remaja berkenaan sanggup tidak mengaku remaja perempuan berusia 16 tahun yang membonceng motosikalnya adalah teman wanitanya semata-mata mahu melepaskan diri apabila ditanya anggota polis mengenai hubungan mereka.

Dia bersama teman wanitanya itu ditahan ketika menunggang motosikal secara berbahaya sambil melakukan aksi ‘wheelie’ di Jalan Tanah Putih, di sini, jam 1.30 pagi semalam.
Remaja perempuan yang mendakwa berasal dari Ampang, Selangor dan pulang bercuti di rumah neneknya di FELDA Chini itu kelihatan terkedu tatkala mendengar pengakuan teman lelakinya dan hanya mampu menundukkan kepala.

Kedua-dua remaja berkenaan antara 10 individu ditahan dalam satu operasi pencegahan kesalahan lalu lintas selama empat jam bermula jam 1 pagi itu.

Semua yang ditahan itu dikesan melakukan kesalahan berlumba secara haram dan membawa kenderaan secara berbahaya termasuk melakukan aksi ‘wheelie’ dan ‘superman’ yang berisiko mendatangkan kecederaan kepada pengguna lalu lintas lain.
Apa yang menghairankan, kumpulan mat rempit itu turut berani berlumba serta melakukan aksi berani mati di hadapan Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan yang terletak di Jalan Mahkota.

Selain dua remaja terbabit, anggota polis turut menahan seorang mat rempit yang berlagak samseng dengan cuba menendang orang awam melintas jalan ketika kumpulan berkenaan berlumba di Jalan Besar.
Namun, remaja berusia 19 tahun itu hanya menunjukkan wajah selamba apabila ditahan pihak berkuasa malah dengan beraninya menyalahkan orang awam kerana memasuki ‘litarnya’.

Sementara itu, jurucakap unit berkenaan yang didatangkan khas dari Bukit Aman bagi membanteras kegiatan mat rempit di bandar ini berkata, pihaknya menggunakan pendekatan sedikit berbeza dalam operasi kali ini iaitu dengan meletakkan beberapa anggota di kawasan tertentu untuk menahan mat rempit dan pemandu kereta yang memandu secara berbahaya di jalan raya.

“Kami tidak melakukan sekatan jalan raya seperti sebelum ini sebaliknya kami bertindak secara diam-diam dengan melakukan pemerhatian dan mencekup mereka tanpa disedari oleh pengguna jalan raya lain.

“Turut ditahan, tiga individu termasuk penumpang kereta yang terbabit dalam lumba kereta di Jalan Mahkota dan Jalan Besar tadi (semalam),” katanya.

Semua 10 individu yang ditahan termasuk pembonceng motosikal dan penumpang kereta dibawa ke Balai Trafik Kuantan untuk siasatan lanjut dan siasatan awal mendapati empat penunggang motosikal serta seorang pemandu kereta disahkan positif dadah.

Katanya, lima motosikal dan dua kereta yang diubahsuai disita kerana membuat pengubahsuaian tanpa mengikut spesifikasi ditetapkan.

Penunggang motosikal dan pemandu kereta yang ditahan itu akan didakwa di bawah Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 kerana menunggang secara melulu dan berbahaya manakala pembonceng motosikal dan penumpang kereta didakwa di bawah Seksyen 11(1) akta yang sama kerana bersubahat melakukan kesalahan lalu lintas.
Sumber : myMetro

No comments:

Post a Comment