Pencuri obes jatuh longkang
Abd Lah (tengah) menunjukkan kesan pecah masuk pada pintu rumahnya bersama Faizal (kanan) dan Roslan (kiri).
KLEBANG - Berat badan berlebihan menjadi punca seorang pencuri gagal melarikan diri daripada dikejar penduduk selepas memecah masuk sebuah rumah di Lorong Kampung Tengah, Klebang Besar, di sini semalam.

Lebih malang, pencuri berusia 45 tahun yang dianggarkan mempunyai berat badan lebih 100 kilogram itu bukan saja keletihan, malah terperosok dalam longkang dan tidak mampu menggerakkan badannya sebaik saja sudah jatuh.

Sebelum kejadian, pemilik rumah terbabit, Abd Lah Mohamad, 59, baru sahaja pulang kira-kira 10.45 pagi, selepas menghantar tiga anaknya ke sekolah dan mencari belangkas di kawasan Pantai Lereh.

Menurut Abd Lah, sebaik sampai di rumah, dia mendapati pintu hadapan dalam keadaan terbuka dan sebuah motosikal jenis Honda EX5 berwarna biru diletakkan di halaman.

“Saya terus mengambil kunci motosikal itu, lalu secara tiba-tiba ternampak seorang lelaki terus keluar dari rumah menghala ke arah saya untuk mendapatkan motosikalnya.

“Saya terus menendang motosikal itu sehingga rebah, sebelum lelaki terbabit cuba lari. Pada masa sama, saya minta pertolongan abang dengan seorang anak saudara untuk mengejarnya,” katanya.

 Sementara itu, anak saudara Abd Lah, Faizal Roslan, 25, berkata, dia bersama bapanya, Roslan Mohamad, 66, mengejar dan berjaya mencekup pencuri terbabit setelah lelaki itu  tidak mampu lagi bergerak apabila termasuk ke dalam longkang.

“Mungkin disebabkan badannya yang terlalu gemuk dan berat badannya dirasakan melebihi 100 kilogram jadi dia sukar untuk melepasi longkang.

“Suspek kemudiannya diserahkan kepada pihak polis selepas tubuh badannya yang penuh air longkang dibersihkan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini, semalam.

Selepas kejadian itu, mereka kemudian menghubungi Balai Polis Batang Tiga, di sini bagi mendapatkan bantuan.

Difahamkan, hasil siasatan mendapati, ketiga-tiga bilik dalam rumah berkenaan berselerak, namun tiada barang dikenal pasti hilang dipercayai kerana pencuri terbabit tidak sempat mengambilnya.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Superintendan Muhammad Koey Abdullah mengesahkan penahanan lelaki terbabit.

"Polis masih melakukan siasatan sama ada suspek mempunyai rekod lampau atau ada terbabit dengan mana-mana sindiket tertentu.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan kerana melakukan jenayah pecah rumah,” katanya.
Sumber : Sinar Harian