Saudi
Anggota polis mengangkat mayat Saudi dari tempat kejadian di Kampung Bukit Tanah. Gambar kecil: Saudi.
BESUT - Seorang pembantu jengkaut ditemui mati tertimbus dalam parit ketika kerja menimbus dan membuat parit di kawasan lapang yang bakal ditanam kelapa sawit Kampung Bukit Tanah dekat Kampung Tempinis, di sini kelmarin.

Saudi Ismail, 38, ditimbus oleh jengkaut yang dikendalikan rakannya kira-kira jam 4 petang.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan NoorZainy Mohd Nor berkata, sebelum itu mangsa yang berada di tepi parit dikatakan diserang sawan secara tiba-tiba menyebabkan dia terjatuh ke dalam parit berair dan lemas.

Bagaimanapun katanya, ketika itu pemandu jentera tidak menyedari mangsa terjatuh, lalu meneruskan kerja menyebabkan mangsa tertimbus dan hilang.

“Pemandu jengkaut mula mengesyaki sesuatu berlaku terhadap mangsa kira-kira jam 2 petang sebelum bertindak meminta bantuan,” katanya.

NoorZainy berkata, usaha menggali parit sedalam satu meter yang dilakukan berjaya menemui mangsa yang dipenuhi lumpur.

Menurutnya, keluarga mangsa memberitahu mangsa menghidap penyakit sawan sejak beberapa tahun lalu dan sentiasa mendapat rawatan di hospital. Kes diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

Sementara itu, pemandu jengkaut itu, Mazlan Che Wan Naman, 37, memberitahu dia menyedari mangsa tiada di tempat kejadian kira-kira 1.35 petang.

Menurutnya, bagaimanapun ketika itu dia yang sedang memandu jengkaut menyangka mangsa pergi berehat dalam sebuah van yang diletakkan di tepi jalan utama kira-kira 200 meter dari tempat dia bekerja menyebabkan dia meneruskan kerja menggali.

“Tapi kira-kira jam 2 petang, saya mula tidak sedap hati lalu menghentikan jentera sebelum pergi melihat mangsa dalam van, namun dia tidak ada di situ.

“Kemudian saya pergi ke rumahnya dan diberitahu dia belum pulang menyebabkan saya meminta bantuan penduduk,” katanya.

Mazlan berkata, Saudi seorang bapa tunggal bekerja dengannya sejak setahun lalu dan sering diserang sawan sebelum ini.
Sumber : Sinar Harian