Budak 10 tahun mampu bangun, berjalan selepas digilis traktor
Hamid(kiri) menunjukkan kesan kecederaan dialami Muhammad Syafiq berserta laporan perubatan mengenai keadaan kesihatan anaknya.
Budak 10 tahun mampu bangun, berjalan selepas digilis traktor
Keadaan Muhammad Syafiq ketika menerima rawatan susulan di wad ICU Hospital Taiping.
ALOR PONGSU - “Bagai mati hidup semula," itu adalah pengakuan kanak-kanak yang terselamat setelah sebahagian badannya digilis traktor pengangkut kelapa sawit seberat dua tan dalam kemalangan di Changkat Lobak, di sini. baru-baru ini.

Lebih mengejutkan, kanak-kanak terbabit, Muhammad Syafiq Hamid, 10 menceritakan, dia dapat bangkit dan berjalan seperti biasa mendapatkan ayahnya yang sedang memandu traktor tanpa sebarang rasa sakit.

Menurutnya, bapanya sedang memandu traktor menuju ke pusat pengumpulan hasil sawit di Changkat Lobak sewaktu kejadian pada jam 2.30 petang itu berlaku, untuk menjual hasil sawit yang dikutip di kebun.

"Saya duduk di sebelah ayah ketika itu dan terjatuh ke bahagian belakang traktor ketika sedang melihat kenderaan di belakang. Saya jatuh terlentang dan digilis tayar belakang traktor.

"Saya terkejut ketika itu dan menyangka telah mati. Tapi saya langsung tidak rasa sakit selepas separuh badan digilis lalu bangun dan berjalan seperti biasa," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Changkat Lobak, semalam.

Bapa mangsa, Hamid Dahaman, 48 berkata, sebaik sahaja menyedari anaknya digilis tayar traktor, dia segera memberhentikan kenderaan lalu bergegas turun untuk menyelamatkan Muhammad Syafiq.

Bagaimanapun, Hamid mengakui telah menerima kejutan apabila Muhammad Syafiq bukan sekadar tidak menunjukkan reaksi kesakitan, malah mampu bangun dan berjalan ke arahnya seolah-olah tiada apa berlaku.

"Saya bimbang dia mengalami kecederaan dalaman dan segera membawanya ke Hospital Selama untuk menjalani pemeriksaan. Imbasan sinar-X mendapati tulang selangka Muhammad Syafiq agak renggang dan dia dimasukkan segera ke Hospital Taiping untuk rawatan susulan," katanya.

Hamid mengaku, keluarganya terkejut apabila doktor menjelaskan bahawa Muhammad Syafiq mengalami kerosakan pada sebahagian buah pinggang, limpa dan paru-paru sebelah kanan, di samping tulang bahu patah sedangkan kesihatannya seperti tidak
bermasalah jika dilihat secara luaran.

Katanya, doktor berkenaan menjelaskan, Muhammad Syafiq mampu meneruskan kehidupan walaupun banyak organ dalamannya rosak akibat kejadian itu, namun dia tidak dapat menikmati kehidupan aktif seperti kanak-kanak lain.

"Segala pergerakannya kini amat terbatas keranan kecederaan dalaman dan kejadian itu turut mengakibatkan penglihatan sebelah matanya kabur. Dia perlu memakai cermin mata.
"Kemalangan itu juga menyebabkan Muhammad Syafiq terlantar selama 16 hari di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan 10 hari di wad biasa Hospital Taiping. Namun sebalik beberapa kekurangan akibat kemalangan itu, kami sekeluarga bersyukur kerana ALLAH masih memanjangkan nyawa anak bongsu saya," katanya.

Hamid turut berterima kasih kepada semua pihak yang memberi bantuan dan sokongan kepada keluarganya termasuk Adun Alor Pongsu, Datuk Sham Mat Sahat yang turut meluangkan masa untuk menziarahi Muhammad Syafiq.
Sumber : Sinar Harian