Saturday 23 February 2013

Kes Fizz Fairuz Pinang Isteri Orang, Semua Wajib Hormat Mahkamah

Fizz telah bertunang dengan wanita yang dikatakan sudah pun bersuami pada 10 Februari lalu dan memutuskannya beberapa hari kemudian. 
PETALING JAYA: Setiap individu beragama Islam negara ini yang berkahwin di luar negara adalah wajib menghormati undang-undang syariah iaitu perlu mendaftarkan pernikahan dalam tempoh enam bulan dari tarikh pernikahan mereka.
Perunding keluarga Islam dan Syariah, Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain berkata, mereka yang gagal berbuat demikian dikira melanggar undang-undang dan boleh dikenakan tindakan termasuk denda mengikut peraturan keluarga Islam yang diamalkan di setiap negeri.
"Bagi pasangan yang telah berkahwin di luar negara, mereka diberi tempoh masa selama enam bulan untuk mendaftar perkahwinan di mahkamah syariah.
"Sekiranya ia melebihi setahun daripada tarikh perkahwinan, tindakan yang dikenakan akan menjadi berganda.
"Lebih teruk lagi apabila jika lelaki yang ingin berpoligami tidak mendapat kebenaran mahkamah," katanya kepada mStar Online pada Jumaat.
Beliau diminta mengulas konflik tiga pihak melibatkan pelakon Fizz Fairuz yang dikatakan telah meminang seorang wanita bernama Azlyn Massiela Mohd Nazar, 26, berstatus isteri orang.
Dalam kejadian itu akhbar melaporkan suami Azlyn yang dikenali sebagai Ramli mendakwa telah menikahi wanita itu (sebagai isteri kedua) pada 9 Mac tahun lalu di selatan Thailand dan hanya menjalani kehidupan sebagai suami isteri selama tiga bulan sebelum wanita tersebut jatuh sakit dan menetap bersama keluarganya.
Mohd Zaidi Mohd Zain 
Ramli tidak mendaftarkan perkahwinanya di mahkamah syariah sementara Fizz Fairuz pula menyangka wanita itu masih bujang.
Zaidi berkata tindakan Ramli yang ingin membuktikan perkahwinannya dengan wanita itu melalui surat nikah sahaja tidak wajar sebalik dia perlu berusaha mendaftarkan terlebih dahulu pernikahannya termasuklah melaporkan kepada mahkamah syariah sekiranya wujud lafaz cerai agar masalah ini tidak terus bertambah sulit.
Jika berlaku perceraian katanya, barulah Fizz Fairuz boleh meminang wanita berkenaan untuk dijadikan isteri apabila tamat tempoh edah.
"Nasib baik lelaki itu (Ramli) membongkar rahsia isterinya itu. Bayangkan sekiranya Fizz berkahwin dengan Azlyn, perkara ini akan menjadi lebih rumit.
"Apa-apa pun Ramli perlu merujuk kembali kepada pihak mahkamah untuk perjelaskan status masing-masing," ujarnya.
Dalam pada itu, Zaidi berkata kes Fizz yang ditipu tentang status tunangnya bukanlah kali pertama berlaku di negara ini.
Sebaliknya ramai wanita yang membuat andaian sendiri bahawa mereka mungkin tidak mempunyai sebarang ikatan dengan suami masing memandangkan mereka tidak melakukan hubungan sebagai suami isteri.
"Saya ingin menasihatkan kepada sesiapa jua terutamanya wanita bahawa jangan mereka membuat hukum sendiri tentang status.
"Jika ditinggalkan suami atau mempunyai sebarang masalah rumah tangga, rujuk dahulu dengan mahkamah sebelum merasakan diri sudah solo.
"Janganlah anggap perkara sebegini remeh. Pihak lelaki juga haruslah bertanggungjawab mendaftarkan perkahwinan mereka," tegasnya yang juga peguam dalam kes Rita Rudaini dan Aidil Zafuan.
Sumber : mStar Online

No comments:

Post a Comment