Anak mati digilis kenderaan
Norhidayu sayu melihat jenazah Khairul Nahar dibawa keluar dari Unit Kecemasan Hospital Kuala Krai, semalam.
KUALA KRAI - “Pok Od, esok hantar Adik pergi Paloh,” kata seorang kanak-kanak berusia tiga tahun ketika meminta bapanya menghantar dia ke Paloh, Gua Musang untuk bertemu bapa saudara kesayangannya, kelmarin.

Namun, hasrat kanak-kanak itu, Khairul Nahar Mohd Firdaus tercapai dengan cara menyedihkan apabila jenazahnya dihantar ke Paloh untuk dikebumikan selepas dia maut akibat digilis kenderaan pacuan empat roda, pagi semalam.

Pada kejadian jam 9.30 pagi di Jalan Markas, Kampung Sungai Durian, dekat sini, kanak-kanak itu mati selepas digilis kenderaan yang dipandu seorang warga Thailand.

Bapa mangsa, Mohd Firdaus Mohd Noor, 26, berkata, dia berjanji membawa anaknya itu ke Paloh 3, Gua Musang, semalam, seperti diminta untuk bertemu adiknya, Mohd Fairuz Mohd Noor atau lebih dikenali sebagai Poyo.

“Itu kali pertama dia panggil nama gelaran saya (Pok Od) kerana selalunya dia panggil saya, Abah. Dua tiga hari lepas, Poyo minta saya hantar Khairul Nahar ke Paloh tetapi anak saya tidak mahu pergi lagi tetapi kelmarin, dia sendiri minta,” katanya, semalam.

Kemalangan depan rumah

Mohd Firdaus berkata, kejadian berlaku di hadapan rumah ketika isterinya, Norhidayu Alias, 18, sedang menyusukan anak bongsu mereka berusia tiga bulan.

Katanya, dia mengetahui kejadian menimpa anak sulungnya itu ketika sedang bekerja di ladang limau madu, dekat Chenulang, selepas dimaklumkan bapa mentuanya.

“Saya terus ke hospital tetapi dia sudah tiada (meninggal dunia). Saya reda kerana sudah sampai masa (ajal) dia,” katanya yang berasal dari Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Paloh 3, Gua Musang.

Jenazah Khairul Nahar dibawa keluar dari Hospital Kuala Krai (HKK) kira-kira jam 2.30 petang untuk dihantar ke kampung halaman bapanya bagi urusan pengkebumian.

Hadir sama melawat jenazah kanak-kanak itu di HKK, Adun Mengkebang, juga Yang Dipertua Pas Kawasan Kuala Krai, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Tidak sedar mangsa depan kenderaan

Pemandu warga Thailand terbabit, Abdullah Ibrahim, 50, pula berkata, dia berhenti di kedai bahan binaan bersebelahan rumah mangsa untuk menempah bata bersama isterinya.

“Selepas selesai buat tempahan dan berbual sekejap dengan pemilik kedai, kami terus naik kenderaan untuk balik ke rumah.

“Belum pun masuk gear dua, saya terasa melanggar sesuatu dan bila berhenti untuk tengok, saya nampak dia (Khairul Nahar) berada bawah kenderaan,” katanya.

Menurutnya, dia melalui jalan itu hampir setiap hari dan sentiasa berhati-hati kerana menyedari ramai kanak-kanak bermain di kawasan berkenaan.

Cedera kepala, patah rahang kanan

Sementara itu, Pegawai Penyiasat Trafik IPD Kuala Krai, Inspektor Low Johan berkata, mangsa mati akibat kecederaan di kepala termasuk patah rahang kanan dipercayai digilis pacuan empat roda terbabit.

“Siasatan awal mendapati mangsa digilis kerana ada kesan darah pada bahagian tengah kenderaan terbabit dan kesan tayar pada pipi mangsa. Kenderaan didaftarkan di Thailand, ada insurans dan pemandunya juga ada lesen memandu,” katanya.

Menurutnya, sebelum kejadian, pemandu warga Thailand terbabit bersama isterinya warga tempatan meletakkan kenderaannya di hadapan sebuah kedai menjual bahan binaan bersebelahan rumah mangsa.

“Kejadian berlaku ketika pemandu terbabit hendak keluar ke jalan utama dan tidak menyedari kehadiran mangsa di hadapan kenderaannya,” katanya.
Sumber : SInar Harian