Monday 31 December 2012

Saksi: 'Pemandu maut tersepit, dengar kanak-kanak menangis'

Saksi: 'Pemandu maut tersepit, dengar kanak-kanak menangis'
Lokasi kemalangan membabitkan dua kenderaan di Kilometer 24 Jalan Johor Bahru–Mersing semalam.

 KOTA TINGGI - “Sebelum kejadian itu berlaku saya terdengar suara perempuan menjerit sebelum bunyi dentuman yang kuat ekoran kemalangan melibatkan dua kenderaan."

Demikian menurut saksi kemalangan maut Mohd Nazirul Azilini, 16, yang berlaku di Kilometer 24 Jalan Johor Bahru–Mersing berhampiran Pusat Latihan Tempur Tentera Darat (Pulada) yang mana turut mengorbankan tiga nyawa kira kira jam 12 tengah hari semalam.

Menurut Mohd Nazirul, menjadi rutin sejak mula cuti persekolahan dia menolong bapa saudaranya menjual lemang di situ, namun dia tidak sangka akan menyaksikan kejadian ngeri itu.

“Ketika itu saya sedang menghidupkan api, namun sebaik sahaja mendengar dentuman kuat saya terus bergegas melihat tempat kejadian yang kira kira 100 meter dari tempat kami berniaga.

“Saya melihat dengan jelas di mana pemandu kereta Proton Iswara itu tersepit di tempat duduk pemandu. Manakala saya turut terdengar tangisan salah seorang kanak kanak yang duduk di bahagian belakang kereta itu.

“Keadaan kereta yang remuk ekoran kemalangan itu menyebabkan saya tidak dapat lihat mangsa lain yang berada dalam kereta itu," katanya.

Dia menambah: “Keadaan pemandu dan sebahagian penumpang kereta tersebut masing masing sudah tidak bermaya akibat mengalami kecederaan yang teruk sehingga terdapat darah yang banyak mengalir di celah pintu kereta."

“Turut kelihatan pemandu kereta Mercedes Benz yang turut mengalami kecederaan. Bagaimanapun saya tidak dapat menolong mangsa kerana harus kembali ke pondok lemang.

“Namun saya melihat orang ramai yang berhenti di tempat kejadian membantu mengeluarkan mangsa dari kenderaan terbabit,” katanya kepada Sinar Harian.

Mangsa yang maut ialah pemandu Proton Iswara, Ating Dasa, 25, serta dua anak saudaranya, Brigeson Megong, 10, dan Laire Tifany Gasah, 7.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supt Che Mahazan Che Aik ketika mengesahkan berkata, kejadian Ating meninggal dunia di tempat kejadian manakala dua anak saudaranya meninggal dunia di Hospital Sultanah Ismail.

“Kereta Proton Iswara itu dinaiki lima orang termasuk dua anak mangsa. Difahamkan mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah di Pusat Latihan Tentera Darat (Pulada) berikutan suaminya seorang anggota tentera.
“Bagaimanapun sebaik tiba di lokasi kejadian kenderaan mereka terbabas dan masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan kenderaan lain.

“Ekoran kejadian itu turut menyebabkan dua anak mangsa berusia antara dua dan empat tahun termasuk pemandu Mercedes Benz terbabit parah," katanya lagi.
Sumber : Sinar Harian

No comments:

Post a Comment