Friday 21 December 2012

Ronaldo ‘pulang’ ke Old Trafford


Cristiano Ronaldo
Cristiano Ronaldo
NYON (Switzerland): Cristiano Ronaldo akan kembali ke Manchester United bersama juara sembilan kali, Real Madrid pada pusingan kedua Liga Juara-Juara manakala tonggak Barcelona, Lionel Messi berdepan AC Milan.

Bayern Munich, naib juara musim lalu, bertemu Arsenal dan Juventus akan menentang Celtic yang mengejutkan ramai apabila layak ke peringkat kalah mati. Kelab berbelanja besar, Paris St Germain pula berdepan Valencia.

Namun nasib dua kelab gergasi Sepanyol pada majlis undian di ibu pejabat Uefa semalam menarik minat ramai dan kedua-duanya diundi menentang kelab yang berpengalaman luas di Eropah.
Real, juara Sepanyol, amat mengecewakan pada siangan La Liga musim ini dan sekadar muncul naib juara kumpulan dalam Liga Juara-Juara di belakang Borussia Dortmund.

Bagaimanapun Ronaldo pasti terdesak mahu Real memuncak tepat pada masanya menentang kelab yang menyaksikan dia memenangi Piala Eropah pada 2008 dan meningkat sebagai penyerang bertaraf dunia.

Pengurus Real, Jose Mourinho, yang pernah melatih Chelsea, akan turut tampil menentang musuh lamanya, Alex Ferguson.
Sebaik mendapat tahu mengenai undian itu, Ferguson melabel pertembungan itu sebagai perlawanan terbaik yang bakal dinanti-nantikan pada pusingan kedua.

“Ya, ini adalah perlawanan terbaik pusingan itu. Ia peluang buat penyokong kami untuk menyaksikan Cristiano sekali lagi dan juga buat saya bertemu Jose kembali,” kata pengendali veteran dari Scotland itu.
“Saya pasti ia akan menjadi satu perlawanan istimewa buatnya (Ronaldo),” kata Emilio Butragueno, pengarah hubungan institusi Real Madrid. “Peminat pasti amat gembira dengan perlawanan menarik dan sengit ini.

“Ia akan menjadi satu pengalaman hebat buat setiap orang.” Barcelona kini muncul pilihan utama memenangi Liga Juara-Juara sekalipun mereka berdepan sebuah pasukan yang penuh pengalaman dengan kejayaan di Eropah, AC Milan yang pernah meraih kejuaraan tujuh kali apabila pertandingan itu bersambung pada pertengahan Februari ini.

Messi sudah menjaringkan 90 gol pada tahun ini dan mengemudi Barcelona mendahului sembilan mata dalam La Liga manakala Milan kini ketinggalan 14 mata di belakang Juventus dalam Serie A dan menduduki tangga kedua di belakang Malaga dalam kumpulan mereka.

Dalam perlawanan lain, Galatasaray akan bertemu Schalke 04, Shakhtar Donetsk berdepan Dortmund manakala Porto menentang Malaga. - Reuters

Sumber : myMetro

No comments:

Post a Comment