Thursday 9 May 2013

Ferguson umum bersara

FERGUSON membuat keputusan untuk melepaskan jawatan sebagai pengurus Manchester United yang disandangnya sejak November 1986.


LONDON - Alex Ferguson akan melepaskan jawatan sebagai pengurus kelab Liga Perdana England, Manchester United pada akhir musim ini.
Berita persaraan pengendali kelahiran Scotland berusia 71 tahun tersebut diumumkannya semalam.
Ferguson membimbing skuad The Red Devils sejak November 1986 dan beliau boleh dianggap sebagai pengurus paling berjaya dalam sejarah bola sepak England.
Sepanjang 26 tahun berada di Old Traf- ford, beliau membantu United memenangi 13 gelaran Liga Perdana, lima Piala FA, empat Piala Liga dan dua trofi Liga Juara- Juara selain beberapa penghormatan yang lain.
United menjulang trofi ke-20 Liga Perdana England bulan lalu selepas terlepas gelaran juara kepada musuh tradisi, Manchester City tahun lepas.
Di bawah bimbingan Ferguson, United menjadi salah sebuah kelab yang terkenal dalam sukan dunia dan majalah perniagaan Amerika Syarikat (AS), Forbes melaporkan baru-baru ini bahawa mereka memperoleh keuntungan berjumlah AS$3.17 juta (RM9.4 juta).
Spekulasi mengenai persaraan itu hangat diperkatakan sehingga kelmarin tetapi Ferguson berkata, beliau sudah lama menimbangkan perkara tersebut.
"Keputusan untuk bersara bukan sesuatu yang menarik untuk dilakukan dan saya tidak membuat keputusan terburu-buru. Ini adalah masa yang tepat.
"Adalah sesuatu yang penting bagi saya untuk meninggalkan kelab itu di kedudukan yang terbaik dan saya yakin saya telah me- lakukannya," kata Ferguson dalam satu kenyataan semalam.
Ferguson yang akan kekal di United sebagai seorang pengarah dan duta kelab berkata, beliau yakin dengan keputusannya bersara daripada jawatan pengurus ketika skuad The Red Devils berada dalam situasi terbaik.
"Kualiti skuad ini adalah memenangi liga dan umur pemain yang seimbang. Ia merupakan suatu petanda baik untuk melakar kejayaan yang berterusan di peringkat tertinggi.
"Struktur pemain remaja akan memasti- kan kelab ini mempunyai masa depan yang cerah dan kekal sebagai sebuah kelab yang hebat.
"Sepanjang sedekad yang lalu, keluarga Glazer memberikan saya platform untuk menguruskan United berdasarkan kemampuan saya," katanya.
Terdapat laporan yang mendakwa, pengurus Everton, David Moyes sebagai calon terbaik bagi menggantikan Ferguson.
Pengurus Real Madrid, Jose Mourinho juga pernah dikaitkan dengan jawatan itu. - Agensi
Sumber : Kosmo

No comments:

Post a Comment