Wednesday 24 July 2013

Siasat isu murid makan dekat tandas

 

Kuala Lumpur: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu tindakan tegas diambil terhadap pengurusan sebuah sekolah di Sungai Buloh, dekat sini, sekiranya dakwaan pelajar bukan Islam sekolah itu diminta makan dan minum dekat tandas berasas.

“Saya sudah mengarahkan Kementerian Pendidikan menyiasat isu murid bukan Islam yang disuruh makan dekat tandas. Tindakan tegas akan diambil, jika ada asas,” katanya yang juga Menteri Pendidikan yang dipetik dalam laman Twitternya, semalam. 
Beberapa laman sosial seperti Facebook, Twitter dan blog semalam memaparkan beberapa gambar menunjukkan murid bukan Islam yang didakwa terpaksa makan dan minum dalam tandas di sebuah sekolah rendah di Sungai Buloh. 

Naik taraf kantin

Seorang ibu murid sekolah itu ketika dihubungi BH mendakwa, murid sekolah terbabit diminta makan dan minum dekat bilik air berikutan kantin sekolah sedang dinaik taraf.

Katanya, mereka hairan kenapa murid sekolah terbabit diminta makan dekat bilik yang masih berbau hanyir, biarpun sudah dibersihkan.

“Kami tidak berpuas hati dengan tindakan pihak sekolah mengarahkan murid bukan Islam makan dan minum dekat bilik air, sedangkan sepatutnya pihak sekolah boleh menyediakan khemah sementara,” katanya. 
Katanya, pihak sekolah tidak sepatutnya memindah kawasan makan dekat bilik air dan sekiranya kantin berkenaan ditutup untuk proses naik taraf, satu kawasan yang lebih sesuai perlu digunakan sebagai ruang makan.

Dalam pada itu, Pengarah Pelajaran Selangor, Mahmud Karim berkata, murid di sekolah berkenaan terpaksa makan dan minum di bilik persalinan sejak Mac lalu sebagai tambahan ruang kantin yang ketika ini gagal menampung murid yang ramai iaitu 1,375 orang.

Katanya, berikutan itu pihak sekolah menaik taraf kantin bermula 17 Julai lalu sehingga semalam. Dakwaan pihak tertentu kononnya tapak berkenaan tandas adalah tidak benar, sebaliknya ia bilik persalinan yang bersih serta sudah diubah suai menjadi tempat makan.

“Saya kesal kerana isu ini dibangkitkan pihak luar yang tidak tahu perkara sebenar, tetapi bertindak membuat tuduhan melulu yang menjejaskan reputasi sekolah. Saya sudah mengarahkan pihak kantin untuk beroperasi semula seperti biasa esok (hari ini) bagi mengelak isu ini berpanjangan,” katanya ketika dihubungi BH, semalam.


Sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment