Thursday 10 October 2013

Minuman kafein ganggu fungsi otak?

 

Minuman yang diambil setiap hari mempengaruhi tahap kesihatan individu. Amalan minuman kafein, bergas dan berkorbonat boleh menjejaskan kesihatan jika diambil dalam jangka masa panjang.

Malah, pengambilan minuman itu juga menjejaskan kesihatan bayi di dalam kandungan sehingga dewasa. 
Kajian dijalankan sekumpulan ahli saintis Switzerland, baru-baru ini, menunjukkan kafein yang terkandung dalam minuman segera atau bergas serta minuman tenaga turut menyumbang kepada kelembapan minda. 

Hasil kajian mendapati remaja yang mengambil tiga tin minuman tenaga atau sebotol besar minuman kola setiap hari boleh mengurangkan jumlah tidur nyenyak mereka. 

Remaja yang berterusan minum kafein secara berterusan dalam jangka masa panjang boleh terjejas kecerdasan minda.

Otak gagal berfungsi

Ini kerana kafein yang terkandung dalam minuman bergas boleh memberhentikan otak kanak-kanak daripada berfungsi dengan betul dan mengganggu perkembangan otak ketika remaja. 
Eksperimen ke atas seekor tikus mendapati proses matang otak tikus mengalami rencatan seketika apabila diberi minum kafein bergas . Sementara tikus yang diberi minum air kosong lebih tidur nyenyak.

Situasi itu, memberi kesan kritikal kepada otak apabila ada gangguan berlaku dalam pembangunan otak yang turut membawa kepada masalah skizofrenia, kebimbangan, penggunaan dadah dan gangguan personaliti. 

Tidur tidak nyenyak

Hanya dengan minum 300 hingga 400 miligram (mg) kafein yang terkandung dalam minuman bertenaga atau empat cawan kopi, ia bertindak memberi kesan kepada funsgi otak.

Profesor Reto Huber dari Hospital Kanak-kanak Universiti Zurich, berkata rangsangan otak paling optimum berlaku ketika tidur yang nyenyak, namun jika mengambil minuman kafein, ia boleh menjejaskan kualiti tidur yang lena, sekali gus membantutkan perkembangan dan sambungan antara sel otak.

Lebih membimbangkan, ketika usia remaja, otak akan melalui fasa matang halusinasi dalam peringkat akil baligh mereka. Jika terganggu, akan berisiko penyakit mental.

No comments:

Post a Comment